Pracodawcy poszukują personelu zorientowanego na efektywność i świadomość sukcesu, natomiast współcześni absolwenci studiów mają często nierealne wymagania finansowe, a do tego zależy im na komforcie pracy. Konflikt interesów, czy może brak adaptacji społeczno – kulturowej?

Daleko zajdzie tylko ten, który obierze dobry punkt wyjścia.

Kluczowe czynniki przygotowujące Pokolenie Y do funkcjonowania na rynku prac


Oszukane pokolenie, czy uzależnienie decyzyjne?

Do pokolenia Y w Polsce zaliczane są osoby z wyżu demograficznego urodzone w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Często mówią o sobie „Oszukane pokolenie”. Są młodzi, energiczni i zdolni. Zwykle mają przekonane, że studia gwarantują pracę. Jednak realia współczesnego rynku obnażają ich słabości, szczególnie podczas rozmów kwalifikacyjnych. Choć, czy rzeczywiście chodzi o „słabości”, czy może jednak o brak mechanizmów adaptacyjnych, które sprawią, że kandydat będzie atrakcyjny dla pracodawców?

Przedstawiciele pokolenia Y, zwanego „Igrekami”, mają do 30 lat. Szczególną uwagę warto poświęcić pokoleniu lat 90, które jest niestety, uzależnione decyzyjnie od tych, którzy zapewniają im bezpieczeństwo finansowe i stabilność życiową – czyli od rodziców. Dodatkowo dochodzi do tego brak zorientowania zawodowego i tendencja, jaka panuje w grupach studentów – świadomość, że na rozwój zawodowy zgodny ze swoimi ambicjami i predyspozycjami brak im szans.  Mamy tutaj również do czynienia z brakiem umiejętności organizacji czasu i zarządzania celami. Z drugiej strony  jednak na plus młodego pokolenia przemawia fakt, że są to osoby są pełni pasji imają pożądane kompetencje medialne. Często niestety jednak ograniczone do umiejętności szybkiego odszukiwania informacji, ale niekoniecznie dobrej ich interpretacji.  Liczy się  bowiem sprawna obsługa smartfona, portalu  e-randkowego i facebook’a. Pokolenie Y to przede wszystkim świat wirtualny, którego życie dzieje się na ekranach nowoczesnych „zabawek”, a pozycja społeczna mierzona jest ilością znajomych na portalach społecznościowych.

Budowanie współpracy z pokoleniem Y

Ta generacja wymaga szczególnego podejścia w zarządzaniu, motywowaniu i budowaniu lojalności. Młodzi wnoszą zupełnie nową specyfikę, cechy i oczekiwania. Brak lojalności, otwarty styl zarządzania i gotowość na informację zwrotną. Uwielbiają wyzwania, są elastyczni, a praca dla nich to wielka wartość. Mówiąc w skrócie, Pokolenie Y utożsamia w wyobrażeniach i oczekiwaniach swoją pracę ze stylem, w jakim chce żyć. Jeśli pracodawcy poznają aspiracje Pokolenia Y, jego styl, wartości i oczekiwania, zyskają wskazówki do tego, jak zorganizować im środowisko pracy i warunki do bycia efektywnym pracownikiem. To bardzo istotne, żeby skoncentrować się na odpowiedzi na to pytanie, ponieważ najbliższe dekady na rynku pracy będą należały właśnie do ludzi z Pokolenia Y.Za najważniejsze czynniki atrakcyjności zawodowej Pokolenie Y uważa kreowanie swojego wizerunku i promowanie się, nowoczesna e-komunikacja,wiedzę branżową i doświadczenie praktyczne. Jednakże ostatnio zaczęła liczyć się także certyfikacja talentów, większe znaczenie może mieć tzw. czynnik osobowościowy, czyli umiejętność zaimponowania czymś i przekonania do siebie.

Właściwe podejście

Warunki rynkowe, specyfika branż będzie się zmieniać, dlatego warto zainwestować w optymistyczne podejście. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? Ależ nie. W Internecie aż roi się od inspiracji do rozwoju zawodowego i budowania współpracy z młodymi pracownikami – od stron, na których przedstawiane są inspirujące aranżacje biur poprzez całe kursy kariery na blogach o rozwoju zawodowym. Przed nowymi trendami nie ma ucieczki- należy się do nich przygotować. Dlatego pomocne mogą być szkolenia i procesy doradcze oferowane przez ILLUSTRO związane z przygotowaniem kadry do współpracy z nowym pokoleniem, szczególnie w zakresie adaptacji kultury organizacyjnej i motywacji pozafinansowej.  Warto zastanowić się nad wprowadzeniem kompleksowego systemu adaptacji nowych pracowników (z jasnym wyznaczeniem dla nich celów rozwojowych) czy programu rozwoju talentów. Coraz częściej stosowanym działaniem przez naszych klientów są coachingi, które doskonale wspierają rozwój personelu na każdym szczeblu organizacyjnym.

Justyna Poluta

Napisz do nas

Zapytaj o szkolenie

Marek Nowak

dyrektor ds. organizacji i rozwoju
tel. kom. 501 165 622
e-mail: marek.nowak@illustro.pl
tel. 77 44 28 554