Reguła wzajemności

Jak świat stary obdarowywanie prezentami było, jest i będzie przedmiotem nawiązywania relacji z innymi ludźmi. W ten sposób można zaskarbić sobie uczucia innych a także liczyć na sympatie i przychylność, za każdym razem kiedy osoba przypomni sobie o prezencie z przeszłości. Mówi o tym jedna z zasad rządzących wywieraniem wpływu społecznego, reguła wzajemności. Nabywamy ją bardzo wcześnie w procesie socjalizacji, zasada ta jest bardzo silna i powszechna.

We wczesnych latach pięćdziesiątych Amerykanie zdali sobie sprawę  z możliwości wykorzystywania reguły wzajemności w biznesie. Pierwsze mechanizmy z jej użyciem polegały na dawaniu prezentu, po którym następowała właściwa prośba np. o datek pieniężny. Jak pokazują wyniki badań ludzie obdarowywani, generalnie czują większą chęć odwzajemnienia się w zamian za otrzymany prezent niż ludzie, którzy nie otrzymali wcześniej podarku. W sytuacji kiedy firmy oferują podobne produkty/usługi wytworzona wcześniej relacja sympatii, może przeważyć szalę na korzyść firmy, która wykorzystuje tego typu działania marketingowe. Analogiczna sytuacja może wystąpić podczas różnych specyficznych okazji takich jak święta, urodziny klienta. Kiedy w takich sytuacjach klienci otrzymują nieoczekiwany upominek, gadżet reklamowy wzmacniają swoją postawę do skorzystania z usług/ produktów obdarowującej ich firmy.

Koszt produkcji takich gadżetów, obowiązkowo wraz logo firmy, jest relatywnie mały w porównaniu do kosztów pozyskania nowego klienta.

Dodatkowo tego typu gadżetami z logo firmy (np. kurtki, koszule, eleganckie długopisy, torby itp.) , możemy obdarowywać pracowników  w ten sposób wzmacniając ich poczucie przynależności do danego pracodawcy (większa motywacja, gotowość do odwdzięczenia się). W sytuacji kiedy gadżety te są praktyczne a klienci oraz pracownicy wykorzystują je na co dzień, można je również traktować jako darmową reklamę.